..: Aktuality a novinky - vyhledávání :..

Berlín/Praha/Varšava — Aktualizováno 6. 12. v 17.00 — Povětrnostní služba, veřejnoprávní i soukromá média podrobně informují o postupu orkánu Xaver k německému pobřeží Severního moře. Orkán Xaver má být nejsilnější v posledních desetiletích. Postupuje od Skotska k pobřeží Německa. Rychlost větru dosahuje přes 120 km/h, postupně dosáhne až 170 km/h. Před pobřežím se stočí k jihu a vítr o rychlosti zhruba 120 km/h udeří v podvečer v oblasti Hamburku proti ústí Labe za silného deště a pravděpodobně i sněhu. Očekává se vzedmutí Labe, voda již nyní dosáhla náplavek a v oblasti Hamburku je rychlost větru 70 km/h. Obava je, zda vydrží hráze a protipovodňová opatření. Vánoční trhy zůstávají zavřené a částečně se demontují – obava z následných škod v důsledku uvolněných poletujících předmětů. Společnost DB varuje před nepravidelností dopravy od odpoledních hodin vlivem povětří a padajících stromů na TV. Situaci sledujeme, o podstatném budeme informovat. Aktuální info poskytuje například ARD i na teletextu.

753.301-1 + 753.073-6, Pilínkov - Liberec, foto: Pavel VlčekMladá Boleslav — Dne 16. srpna 2013 došlo na nákladním vlaku nedaleko Mladé Boleslavi k požáru lokomotivy 753.301. Strojvedoucí sice požár rychle uhasil, ale lokomotiva již zůstala neprovozní. Tento požár znamenal důležitou událost české železniční historie – poslední trojkový brejlovec v pravidelném provozu u ČD Cargo dojezdil.

Nejkrásnější nádraží ČR 2011 - předávání cen, foto: AEFCZPraha — Dnes bylo zahájeno hlasování v sedmém ročníku soutěže o Nejkrásnější nádraží ČR. Soutěž má za cíl zlepšit stav českých stanic a zastávek. Oceňuje dobré příklady v péči o prostředí železničních stanic a zastávek, často ze soukromé iniciativy jejich zaměstnanců. Finalisty volili zástupci spolupracujících organizací podle nominací veřejnosti. Svého favorita z deseti představených finalistů můžete podpořit až do 11. listopadu na adrese www.nejnadrazi.cz nebo pomocí SMS na číslo 736 300 202 ve tvaru NADRAZI JMENO STANICE za cenu běžné SMS. Alternativně máte možnost hlasovat též poštou na adresu Asociace Entente Florale CZ – Souznění, o. s., V Pevnosti 159/5b, 128 00 Praha 2. Deset vylosovaných hlasujících obdrží vstupenky do Království železnic. Vítězné nádraží bude slavnostně vyhlášeno v Senátu dne 12. 12. 2013.

Trať z Broumova do Otovic zastávky, foto: Radek Papež Otovice — Úvahy o znovuobnovení tratě mezi východočeskými Otovicemi a dolnoslezskou obcí Tłumaczów se na veřejnosti objevují již řadu let. Na jaře do plánů vcelku nečekaně zasáhla právě obec Otovice, která koupila pozemky bývalého drážního tělesa, čímž chce podle starosty Petra Nováka docílit možnosti do projektu více zasahovat a ovlivňovat ho ve prospěch místních občanů. Původně totiž obec byla spíše proti projektu, jelikož se obávala silné nákladní dopravy a zhoršení životních podmínek. Přestože ještě na jaře probíhala o obnovení tratě mnohá jednání, nyní se ukazuje, že projekt je zatím asi na mrtvém bodě. To potvrzuje i starosta Novák, kterého již několik měsíců v této věci nikdo nekontaktoval.

Parní lokomotiva řady 310 pod Troskami, foto: Petr Lux Rovensko pod Troskami/Turnov — 110. narozeniny si už zasluhují přiměřenou oslavu. Takovéhoto jubilea se letos dožívá místní dráha Jičín – Turnov. Psal se 19. říjen roku 1903 a ten vešel do historie obcí na trati mezi Jičínem a Turnovem. Ten den zahájily Císařsko-královské státní dráhy (kkStB) provoz mezi oběma městy. Neobešlo se to bez oslav jak u odjezdu prvního vlaku, tak ani na nácestných stanicích, kde byl vlak vítán. Když je něco poprvé, stává se to na dlouhou dobu předmětem hovorů, konverzace. Navíc v dobách, kdy neexistoval rozhlas, televize, jiná doprava byla v té době téměř výhradně koňská. Klub přátel železnic Českého ráje společně s městy a obcemi na trati si nenechal tuto příležitost ujít a najdete-li ve svém diáři ještě volno, pojďte oslavovat s nimi.

3m262_ivancicky viadukt, foto: zdenek sindlauer Zdálo se nám, že je balmů nekonečně mnoho. Bývaly takovou samozřejmostí našeho drážního světa, že by bez nich ráno snad ani nezačal den. Když už nebylo, co by jelo, vždycky je někde našli a přistavili na vlak. Ani snad v Československu nebyla normálněrozchodná trať, po níž by aspoň někdy nejezdily. No, a najednou už nejsou – a přesto si každý den beze všeho začíná ránem.

Říkalo se jim balmy pořád, ačkoli jim úředníci nechali bočnice popsat i úplně jinými písmeny, třeba i, x, t, nebo n. Zažil jsem obyčejné pravidelné vlaky v sestavách T 435.0 + Balm, T 478.1 + 10 Balm, M 152.0 + Blm + BDFlm + 2 Balm + M 240.0, E 426.0003 + 6 nákladních vozů + 2 Balm, 121.017 + 4 Bix (Balm), 753.001 + 3 Bix (Balm) a jiné. Leč, marná sláva - každý, kdo kdy čuchnul ke kolejnici, ví, že k balmu patřil především motor dvěstědvaašedesátka.

Oredo Pardubice/Hradec Králové — Psal se rok 2011 a Pardubický kraj se 11. prosince toho roku připojil k integrovanému dopravnímu systému IREDO. Začaly platit zcela nové jízdní řády, společná tarifní politika se sousedním Královéhradeckým krajem, vše v režii kraji napůl vlastněné firmy OREDO. Její technologové navrhli zastavit provoz na několika regionálních železničních tratích, naopak se posílily páteřní tratě a také autobusové linky, a to i o víkendech, kdy v mnohých jiných krajích nejede do sídel zcela odkázaných na autobusovou dopravu doslova ani kolo. Ano, samozřejmě ani organizátorům dopravy v Pardubickém kraji se nevyhnuly problémy: kromě různých administrativních a finančních pochybení se jednalo zejména o podle některých nedostatečně připravené autobusové jízdní řády. I přesto šlo ale o ambiciózní projekt, který bylo možno směle označit za jeden z nejlepších integrovaných dopravních systémů v Čechách – už jen proto, že jako jediný zahrnuje dva kraje a je zde aplikován tzv. zónově-relační tarif, který cestujícím přináší mnohé výhody, stejně jako zavedení integrálního taktového grafikonu. Systém IREDO však nyní zažívá velké otřesy, které mohou dopadnout hlavně na cestující.

1116.235, Landeck-Zams - St. Anton am Arlberg, foto: Tomáš Kubovec Komentář — Kroutíte hlavou nad titulkem, že se vám to nezdá? Nedivte se! Po vládě rozpočtové odpovědnosti se do díla pustila vládu odborníků a jejich práce zasáhla mimo jiné do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury. Česká republika ani po dvaceti letech nedokázala zrekonstruovat svou páteřní železniční síť tak, aby vlaky po ní mohly bez omezení jezdit rychlostí alespoň 160 km/h. Zatím to nejde ani mezi Prahou a Českou Třebovou. A některé koridorové úseky ve směru na Cheb pro jistotu na tuto rychlost nejsou ani projektovány. Že za našimi hranicemi začíná být rychlost 160 km/h pro dálkovou osobní dopravu již překonaná? To nám přece nevadí. Dodnes není hotov jediný koridor, který nás propojuje se zahraničím, kde by bylo možno jet bez rychlostních omezení. Dálková doprava se nám začne pomalu, ale jistě vyhýbat – ti kteří budou pro dopravu z Německa do Rakouska chtít využít železnici, to už začínají mít rychlejší mimo naše území.

Parní lokomotiva řady U46.101 (Px48-1916), foto: topič Jindřichův Hradec — Kdo z železničních nadšenců by se nechtěl stát strojvedoucím, nebo si alespoň nechtěl zkusit jaké to je? Jindřichohradecké místní dráhy umožňují stát se „strojvedoucím na zkoušku“. Zájemce, který se předem s JHMD domluví, tak může strávit dvě až čtyři hodiny na stanovišti motorové, nebo parní lokomotivy, během provozu na vybraném úseku jindřichohradeckých úzkokolejek. Za cenu 900 korun se seznámí s obsluhou motorové lokomotivy T 47, zúčastní se technické kontroly, zbrojení a samozřejmě jízd na stanovišti motorové lokomotivy. Za dvojnásobnou cenu zažije obdobný program na jedné z parních lokomotiv U 46.001, U 47. 001, U 37. 002, nebo U 46.101, k tomu dostane certifikát "Strojvedoucí motorové (nebo parní) lokomotivy na zkoušku". Podobný program již několik let probíhá na Čiernohorské železnici, kde je možné zaplatit si jednodenní (99 eur), nebo dvoudenní (148,50 eur) „Letnů školu parných rušnovodičov“.

Hejnice, foto: Mirek Melichar PrahaAktualizováno 6. 6. 2013 ve 23.00 h — Počátek června roku 2013 si asi budou mnozí občané České republiky i jiných středoevropských zemí pamatovat jako datum dalších velkých povodní. Velmi vydatné deště na relativně rozlehlém území postihly naprostou většinu Čech, snad s výjimkou Pardubického kraje. Stoupaly zejména vodní toky nejprve na Plzeňsku, v jižních Čechách, na Královéhradecku a Liberecku, následně pak také ve středních Čechách a v Praze. Konec druhého červnového týdne pak byl a stále je ve znamení velké vody v kraji Ústeckém. Záplavy přinesly velké lidské i materiální škody na veřejném i soukromém majetku, dráhy nevyjímaje. Desítky úseků se zastavenou osobní dopravou, mnoho padlých stromů, podmáčených tratí, poruch zabezpečovacího zařízení a vysoká zpoždění - tak by se daly zkráceně shrnout důsledky povodní na železnici.

1 2 3 4 5  | Starší zprávy »